ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

کلید هوایی زیمنس

کلید هوایی زیمنس

تاکنون با کلید های حفاظتی زیمنس بسیاری آشنا شده اید؛ امروز تصمیم داریم که کلید هوایی زیمنس را برای شما شرح داده و از جزئیات و عملکرد آن مطلع کنیم.

 تعریف کلید هوایی زیمنس

 کلیدهای مدارشکن قدرت هوایی عنوان کاملی برای این کلید است. از لحاظ دیگر باید بگوییم گونه ای کلید اتومات می باشد با فشاری پایین و ضعیف. به طوری که قدرت و توانایی این کلیدها در قطع تا ۲۵ کیلو آمپر نیز می‌رسد.

کلید هوایی زیمنس

 اگر برایتان سوال پیش آمده که به چه دلیل به این کلیدها را کلید هوایی می گویند باید بگوییم مکانیزم خاموش کننده جرقه این کلیدها در هوای آزاد انجام می پذیرد، از همین رو نام کلید هوایی برای آن ها انتخاب شده است.

لازم است همین جا در مورد چگونگی عملکرد این کلید ها در اطفای جرقه توضیح مختصری دهیم.

عملکرد کلید هوایی در اطفای جرقه

 نوعی محفظه جرقه گیر سیلیسی و مشبک روی این کلید ها وجود دارد؛ در واقع این محفظه جرقه گیر، جرقه ها را به تعدادی جرقه کوچک تقسیم می نماید تا سریعتر اطفاء شود.

 برای ورود جرقه ها به داخل جرقه گیر کنتاکت ها نقش مهمی دارند. همچنین به جای کنتاکت ها، یک حلقه مغناطیسی نیز همین وظیفه را انجام می دهد. در واقع هنگامی که جریان از حلقه عبور می‌کند یک نیروی مغناطیسی ایجاد می‌شود که این نیرو باعث هدایت جرقه می گردد.

تنوع کلید هوایی زیمنس

 کلید هوایی زیمنس به دو شکل سه پل و چهار پل هستند. منظور از سه پل این است که دارای سه فاز می‌باشند و به لحاظ ظاهری به دو نوع ثابت و کشویی تقسیم می شوند.

کاربری کلیدهای هوای زیمنس

کلید هوایی زیمنس یک نوع کلید محافظتی بسیار کاربردی است که قادر به کارهایی همچون: قطع و وصلی جریان در زمانی که اتصال کوتاه پیش آمده، حفاظت تجهیزات و سیستم ها در برابر افزایش یا کاهش ولتاژ و فرکانس، حفاظت در مقابل بالا بودن حرارت و گرما در تجهیزات و سیستم ها و … می باشد. همچنین در صنعت های مختلف و در ورودی تابلوهای برق قابل استفاده هستند.

مقایسه کلید هوایی زیمنس با کلید کمپکت اتومات

در گام اول باید بگوییم عمر و قدرت این کلیدها از کلید های کمپکت بیشتر است.

 کلید هوایی زیمنس یک ویژگی و خصوصیت مهم دارد و آن selectivity بودن آن است؛ اما منظور از خاصیت selectivity این است که قطع مدار خروجی نسبت به ورودی جلوتر است و در قطع شدن، مدار خروجی تقدم دارد.( این حالت را هم‌برقراری نیز می نامند )

جایگاه کلید هوایی در ورودی تابلو مورد نظراست و معمولاً کلید اتومات کمپکت در خروجی تابلوها نصب می گردد. البته باید بگوییم که این یک مزیت محسوب می شود. چون وقتی در خروجی خطا پیش آید، کلید های خروجی( همان‌طور که گفتیم کلید کمپکت ) قطع می‌شوند و چنانچه کلید خروجی عمل نکند، کلید ورودی، برق کل تابلو مذکور را قطع می‌کند.

ساختار و اجزای کلید های هوایی زیمنس

در این بخش قسمت‌های مختلف کلید هوایی زیمنس را بیان می کنیم.

یک کلید هوایی زیمنس شامل:

۱_ کلید وصل

۲_ کلید قطع

 ۳_کلید ریست

 ۴_ کنترلر

۵_ قفل

۶_ مخزن

۷_ نشانگر ال ای دی

۸_نشانگر وضعیت مکانیزم شارژ

۹_کنتاکت ها

۱۰_نشانگر وضعیت اتصال

۱۱_مکانیزم شارژ دستی

 ۱۲_لغزنده

۱۳_نمایشگر

۱۴_پلاک حاوی مشخصات اصلی

و …

مکانیزم شارژ دستی

در مورد نحوه عملکرد این مکانیزم در کلید هوایی سوالات متداولی وجود دارد اما اگر بخواهیم بصورت ساده ای این عملکرد رو توضیح دهیم باید عرض کنیم این مکانیزم که برای قطع و وصلی در این کلیدها تعبیه شده، اغلب در حالت فنر‌مانند شارژ می شود آن هم توسط اهرم به صورت دستی، یا اینکه ممکن است از طریق یک موتور، مکانیزم مذکور شارژ گردد.

 دکمهON و OF به منظور نشان دادن حالت و وضعیت قطع و وصلی تعبیه شده است.

معایب کلید هوایی

 کلید هوایی با وجود منافع و کاربردهای فراوان بدون عیب نیستند. اولا برای خاموش شدن جرقه پیش آمده، کنتاکت ها مسیر قابل توجهی را طی می‌کنند و این امر کمی طول می کشد. دوما سایز این کلید ها نسبت به کلیدهای SF6 بزرگتر می‌باشد. سوما گازهایی  در اثر خاموش شدن جرقه متصاعد میگردد، که باید به بیرون رانده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس