ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از کلید محافظ جان زیمنس کنیم، باید بگوییم هنگامی که در یک مدار نشتی جریان رخ می‌دهد، باید آن جریان قطع شود که این امر به عهده کلید محافظ جان است.

کلید محافظ جان زیمنس

 کاربرد کلید محافظ جان

در خصوص کارایی این کلید باید بگوییم اگر اختلافی بین جریان فاز و نول رخ دهد، به سرعت مدار قطع می‌شود و دیگر خسارت جانی نخواهد داشت.علت این اختلاف ممکن است اتصال هادی فاز با زمین باشد؛ یعنی مسیر برگشت جریان از سیم نول نباشد بلکه  از سمت زمین باشد؛ یا اینکه شخص به طور اتفاقی با مدار تماس داشته باشد، در حالی که  خود شخص روی زمین است. در این صورت کلید محافظ جان جریان را قطع کرده و موجب  نجات جان فرد خواهد بود. همین امر علت نامگذاری این کلید است.

 انواع کلید محافظ جان زیمنس :

کلید محافظ جان

تیپ A :

 این نوع کلیدهای محافظ جان در جریان های AC  وDC  و موقعیت‌های که تک فاز می باشند ( همانند ساختارهای مسکونی ) کاربرد دارد.

تیپ F :

در مورد این تیپ از کلید محافظ جان زیمنس با ذکر یک مثال کار را ساده تر می کنیم. در وسایلی مثل ماشین لباسشویی و پمپ های حرارتی که از مبدل های فرکانسی تک فاز بهره میبرند، به دلیل کنار هم بودن فرکانس ها در مقیاس  کیلوهرتز ممکن است جریان ساکن به وجود آید. از این رو این تیپ عملکردی فراتر از تیپA دارد. همچنین گنجایش جریان حامل آن ده میلی آمپر می باشد و مقاومت خوبی در مقابل جریان بیش از سه هزار آمپر دارد.کلید محافظ جان در تیپ‌های A ، AC ، RCBO که کاربرد آنها حفاظت در مقابل جریان اضافی می باشد، مزایای زیادی دارند. مثلا در وهله اول به صرفه جویی در محیط معروفند. همچنین عملکرد قوی تر و یکپارچه تر دارند و در انتها جلوگیری از آتش گرفتن هم جزیی از این مزایاست.

 فواید کلید محافظ جان زیمنس عبارتند از :

صفحه جویی در انرژی برق و ذخیره ثروت ملی

 محافظت از تجهیزات صنعتی و افراد در برابر جریان برق 

 با شناسایی جریان نشتی و قطع به موقع آن مانع آتش گرفتگی می شود

همچنین کلید محافظ جان زیمنس ، مانع برق گرفتگی می گردد.

اگر این مقاله برایتان مفیده بوده است پیشنهاد میکنم از دیگر مقالات گروه ایران پرتو نیز دیدن بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس