ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

ابزار دقیق زیمنس siemens

ابزار دقیق زیمنس

ابزار دقیق زیمنس چیست؟ این سوالی است که بسیاری از مهندسان صنایع، مهندسین برق و دانشجویان این رشته ها، دنبال آن هستند. در این مقاله میخواهیم در مورد ابزار دقیق صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

ابزار دقیق چیست؟

ابزار دقیق ابزاری برای اندازه گیری پارامتر های موردنیاز برای سیستم های کنترلی است. ابزار دقیق یک زیرساخت برای سیستم کنترل و اتوماسیون شامل ابزاری مانند فلومتر، فلوکنترلر، کنترلر فشار، پمپ، دتکتورگازیف ژنراتور، راکتور آزمایشگاهی و غیره می باشد. که با کمک این ابزار امکان اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی همچون دما، فشار، فلو، سطح مایعات و غیره در پروسه های صنعتی به شکلی دقیق فراهم شده است. در برخی از ابزار دقیق های امروزی زیمنس عملکردهای فوق الذکر بصورت تجمیع شده صورت می پذیرد.

انواع ابزار دقیق زیمنس 

ابزار دقیق دارای دو دسته بندی هستند:

  • ترانسمیتر
  • ترانسدیوسر

ترانسدیوسر ها برای تبدیل پارامتر های عملیاتی به پارامتر های الکتریکی کاربرد دارند. و ترانسمیتر ها برای انتقال اطلاعات از محل نصب ابزار دقیق به دیتابیس یا اتاق فرمان استفاده می شوند.

ابزار دقیق در عملکرد با یکدیگر قابل مقایسه اند. برای مثال ابزاری که عمل کنترل دما یا فشار و رطوبت و یا سطح را بر عهده دارند به كنترلر مشهورند، و به همین ترتیب ابزار نمایش این مقادیر که به ایندیکیتور یا نمایشگر معروفند و ابزار انتقال اطلاعات مقادیر به صورت سیگنال های استاندارد که ترانسميتر یا منتقل کننده نامیده می شوند.

ابزار دقیق را همچنين می توان از نظر پارامتری كه این ابزار بايستی عملياتی بر روی آن انجام دهد دسته بندی کرد. برای مثال بخش های ابزار دقیق مربوط به دما نظیر کنترلر دما، ترانسمیتر دما و ترمومتر یا نمایشگر دما، ابزار اندازه گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو، ابزار سطح سنجی یا اندازه گیری سطح مواد درون مخازن و کنترل دقیق آنها و ابزار سرعت سنجی، ابزار رطوبت سنجی و غیره.

ابزار دقيق از سه قسمت اساسي زير تشكيل شده است كه عبارتد از :

۱.اندازگيري ابزار دقیق زیمنس siemens

۲.كنترل ابزار دقیق زیمنس siemens

۳. عملگر ابزار دقیق زیمنس siemens

اين سه مجموعه در كنار يكديگر مكمل يك سيستمي به نام سيستمهاي كنترل اتوماتيك مي باشند كه اين سيستم كنترل اتوماتيك وظيفه انجام كنترل فرايندي را در يك مجموعه عملياتي بر عهده دارد .

۱.اندازه گیرهای ابزار دقیق زیمنس

قسمت اندازه گير مقدار واقعي عنصر مورد نظر را اندازه گيري مي كند.پارامترهاي مختلفي در صنايع براي كنترل اندازه گيري مي شود مهمترين پارامترهايي كه در صنعت براي كنترل اندازه گيري مي شوند عبارتند از :

  • اندازه گيري فشار measuroment of the pressure
  • اندازه گيري جريان سيالات measuroment of the flow
  • اندازه گیری سرعت Speed measurement
  • اندازه گیری لرزش Vibration measurement
  • آشکار سازهای دود و شعله Smoke and flame detectors
  • اندازه گيري درجه حرارت measuroment of the temprature
  • اندازه گيري ارتفاع مايعات measuroment of the level

ابزار دقیق زیمنس

با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی های ارتباطی، پیشرفت ابزار دقیق نیز در مسیر توسعه قرار دارد. استفاده از قوانین فیزیک در ساخت ابزار اندازه گیری یا ابزار دقیق بسیار مهم می باشد. بطور مثال ابزاری برای بازرسی رخ دنده های صنعتی وجود دارد که می تواند سلامت فیزیکی چرخ دنده را در حین حرکت بررسی کند. این اتفاق در اثر هم فرکانسی مکانیکی و الکتریکی پیش می آید. 

۲.کنترل کننده های ابزار دقیق زیمنس

قسمت دوم ابزار دقیق زیمنس siemens بخش کنترل می باشد؛ در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد، سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. ابزار دقیق زیمنس siemens بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد.در ادامه پیشرفت علم کامپوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند وتغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت.

امروزه کنترل کنندهای جدید تری بنام DCS (سیستم کنترل کننده توزیع پذیر) و کنترل کننده های فازی وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

۳.عملگرهای ابزار دقیق زیمنس

محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنالها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند. این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند.

ایران پرتو، نماینده زیمنس و محصولات اف اند جی 

با تشکر از شما برای مطالعه این مقاله؛ همکاران ما در مجموعه ایران پرتو آماده پاسخ به سوالات و سفارشات شما در حوزه خرید ابزار دقیق زیمنس، کنتاکتور زیمنس، سافت استارتر زیمنس، درایور های زیمنس و سایر تجهیزات برق صنعتی زیمنس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس