ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

انتخاب کنتاکتور مناسب

انتخاب کنتاکتور مناسب

با کنتاکتور برق بیشتر آشنا شوید

امروزه کنتاکتور‌ها به عنوان یکی از موثر ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات و وسایل در زمینه مجموعه‌های قوی و حتی برق صنعتی(Electric power industry) شناخته می‌شوند و دارای یک سری ویژگی‌های کلی و منحصر به فرد هستند. شما قبل از تهیه یک کنتاکتور خوب باید آشنایی کامل را در زمینه انتخاب کنتاکتور مناسب داشته باشید تا بتوانید با استدلال بیشتری برای خرید اقدام کنید. در ساختار این کنتاکتور‌ها بخشی به نام بوبین وجود دارد که تقریبا بخش اصلی آن هم به شمار می‌رود. کنتاکتور به کمک بوبین و تحریک آن، با استفاده از ولتاژ‌هایی همانند DC و AC برای کنترل کردن مدار‌های قدرت از فواصل دور به کار گرفته می‌شود و جالب است بدانید که می‌تواند در قطع و وصل کردن این مدار‌ها هم نقش مفیدی را ایفا کند. همچنین از این کنتاکتور‌ها برای وسایلی همچون تابلوی الکتریکی (برقی) هم استفاده می‌کنند و در ساختار این تابلو‌ها از کنتاکتور به عنوان کلید مغناطیسی کمک می‌گیرند.

کنتاکتور مناسب

بر روی تمامی کنتاکتور‌ها به طور معمول یک و یا دو کنتاکت بسته و باز وجود دارد که با کمی مهارت و دقت می‌توان از این کنتاکت‌ها  جهت به انجام امور مختلف به ویژه فرمان‌های بخش درونی مدار استفاده کرد. برای انتخاب کنتاکتور مناسب باید تمامی موارد را به دقت مورد بررسی قرار داد. برای مثال باید در مورد ابعاد مختلف این کنتاکتور‌ها و یا حتی نوع ولتاژ بوبین آن‌ها اطلاعاتی را کسب کرد و با انجام یک مقایسه ساده به یک نتیجه خوب برسید. در ضمن در برخی از موارد علاوه بر کنتاکتور اصلی برق، از یک کنتاکتور کمکی هم در کنار آن استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند به تسهیل امور کنتاکتور اصلی جهت انجام فرمان‌های مدار کمک شایانی بکند. البته این کنتاکتور‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند که قبل از انتخاب باید همگی را با هم مقایسه کنید و سپس گزینه قابل قبول را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از کنتاکتور به جای کلید در مدار

به طور کلی استفاده از کنتاکتور برق می‌تواند در مقایسه با کلید برای مدار بسیار مفید باشد و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کند. برای نمونه وقتی در مدار از یک کنتاکتور قوی استفاده می‌شود، مدار این قابلیت را دارد که در تعداد دفعات زیادی قطع و وصل شود بدون این که دچار آسیبی شود. با استفاده صحیح و هوشمند از کنتاکتور می توان به خوبی مدار فرمان را اتوماتیک کرده و از این ویژگی نهایت استفاده را کرد. در ضمن با به کار گرفتن کنتاکتور‌ها در مدار، می ‌توان مصرف کننده‌ها را هم با دقت بیشتری از راه دور کنترل کرده و عملکرد آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد. به همین منظور شما قبل از انتخاب کنتاکتور مناسب باید در مورد تمام مزایای آن نسبت به کلید و یا محصولات مشابه آن اطلاعاتی را داشته باشید تا با دانش بیشتری بتوانید گزینه درست را انتخاب کنید.

بخوانید: قیمت کنتاکتور زیمنس

وقتی یک کنتاکتور را یک کلید مقایسه می‌کنیم، به وضوح می‌توانیم مشاهده کنیم که کنتاکتور‌ها از طول عمر مکانیکی بیشتری برخوردار هستند زیرا در میزان ساییدگی میان کنتاکت‌های آن بسیار کم بوده و باعث خرابی آن نمی‌شود. وقتی از یک کنتاکتور خوب استفاده می‌کنید، قطعا این قابلیت را دارید که با تنظیم و طراحی مدار فرمان، سرعت قطع و وصل را به خوبی سرعت ببخشید. در واقع تمام این مزایا با استفاده از یک کنتاکتور با کیفیت برای شما حاصل می‌شود. به همین سبب باید در انتخاب کنتاکتور مناسب از هر نظر تحقیقاتی را انجام دهید. همچنین مراقبت از وسیله‌های شما به کمک یک کنتاکتور نسبت به یک کلید می‌تواند سطح بالایی داشته باشد و از نظر اقتصادی هم بسیار به صرفه باشد. در نتیجه شما می‌توانید با انتخاب یک کنتاکتور با کیفیت از تمامی این مزایا بهره ببرید.

بررسی اجزای کنتاکتور برای انتخاب کنتاکتور مناسب

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم کنتاکتور‌ها از اجزای و موادی ساخته شده‌اند که در کیفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارند. به همین منظور شما برای انتخاب کنتاکتور مناسب باید در اولین گام اجزای موجود در ساختار یک کنتاکتور را شناخته و سپس با مدل‌های دیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید که برای کار شما کدام مورد می‌تواند مفید واقع شود. به طور عمده ساختار کلی یک کنتاکتور از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که هر یک از این بخش‌ها دارای عملکرد خاص و ویژه‌ای می‌باشند. تیغه، بوبین و قاب عایق این سه بخش را تشکیل می‌دهند. بوبین که نام دیگر آن کویل و یا سیم پیچ می‌باشد دارای یک هسته با قدرت معناطیسی قوی و سیم پیچی شده است که وظیفه آن باز کردن و یا بستن کنتاکت‌ها به کمک نیروی مغناطیسی می‌باشد. به همین ترتیب در متصل کردن تمام تیغه‌های هادی موجود در کنتاکتور به صورت فیزیکی نقش عمده‌ای دارد.

اجزای موجود در کنتاکتور

تیغه کنتاکتور

بخش مهم دیگر این کنتاکتور‌ها که در انتخاب کنتاکتور مناسب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، تیغه است. در داخل کنتاکتور تعداد زیادی تیغه وجود دارد که با توجه به نقش آن‌ها در عملکرد کنتاکتور به دو دسته کلی فرمان و قدرت تقسیم می‌شوند. هر یک از این تیغه‌ها وظایفی دارند و در نهایت پس از تحریک کردن سیم پیچ‌ها به نحوی تغییر وضعیت می‌دهند که عکس خودشان باشد. بخش سوم و کاربردی کنتاکتور‌ها قاب عایق می‌باشد که وظیفه عایق بندی کنتاکت‌ها را بر عهده دارد. به طور معمول برای عایق کردن از یک سری مواد استفاده می‌کنند که جنس‌های مختلفی دارند ولی به طور کلی بیشترین موادی که برای عایق بندی کنتاکت‌ها به کار برده می‌شوند، نایلون و باکالیت می‌باشد. در واقع این قاب عایق جهت جلوگیری از برق گرفتی افراد و یا ورود گرد و غبار به درون کنتاکتور به کار برده می‌شود.

نکات لازم برای انتخاب کنتاکتور مناسب

در حالت کلی وقتی شما قصد انتخاب کنتاکتور مناسب را دارید باید قبل از انتخاب خود به یک دسته از موارد مهم در این زمینه توجه کنید. برای مثال شناخت مزایای کنتاکتور‌ها در مقایسه با کلید‌ها و یا ویژگی‌های اجزای موجود در ساختار آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب این وسیله کمک بسیاری بکند. در ضمن استفاده از افراد متخصص برق هم یکی از راه حل‌های بسیار مفید می‌باشد. متخصصین ما در گروه ایران پرتو در خدمت شما عزیزان هستند تا انتخاب و خرید درستی برای تهیه کنتاکتور داشته باشید.

1 دیدگاه در “انتخاب کنتاکتور مناسب

  1. اشتراک ها: لیست قیمت کنتاکتور زیمنس | نمایندگی فشار ضعیف زیمنس | ایران پرتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس