ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

رله دیفرانسیل زیمنس محافظی مطمئن برای ترانسفورماتورهای قدرت

رله دیفرانسیل زیمنس

در مقاله قبلی در مورد رله دیستانس زیمنس صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم توضیحات کاربردی در مورد رله دیفرانسیل زیمنس ارائه دهیم و در نهایت برای خرید رله دیفرنسیل زیمنس مشاورین ما در نمایندگی فشار ضعیف زیمنس در خدمت شما عزیزان هستند. حفاظت از ترانسفورماتورهای قدرت به دلیل قطعات گرانی که در خود جای‌داده‌اند، بسیار مهم است. ازاین‌رو صنعت برق برای افزایش ایمنی و کاستن از خطرات ناشی از هجوم جریان های فشارقوی و ضربه‌های دائمی جریان‌های ضعیف راه‌حلی حفاظتی برای ترانسفورماتورهای قدرت ابداع کرده است. رله‌های حفاظتی دیفرانسیل و به‌خصوص رله دیفرانسیل زیمنس برای حفاظت از ترانسفورماتورهای قدرت در سیستم‌های ولتاژ متوسط و بالا تولید می‌شوند.
رله‌های دیفرانسیل زیمنس وظیفه مقایسه دو طرف جریان را برعهده دارند. همچنین کارکردهایی نظیر کنترل اتصالی در درون ترانسفورماتورها مانند اتصالی‌های فاز به فاز، بین سیم‌پیچ‌ها، فاز به بدنه و …، یا کنترل اتصالی بیرون از ترانسفورماتورها و حالت‌های کاذب ناشی از بروز اشکال در C.T و مدارهای مربوط را به عهده دارند. رله‌های دیفرانسیل نسبت به خطاهای رخ‌داده در داخل منطقه حفاظت شده حساسیت بیشتری داشته و نسبت به خطاهای خارج از این منطقه حساسیت کمتری از خود نشان می‌دهند.

حفاظت از ترانسفورماتورها

این رله‌ها معمولاً دارای خصوصیت قطع سریع، عیب‌یابی و قدرت تشخیص بالا و دقیق در محدوده بین C.T های ترانسفورماتورهای قدرت میباشند. رله‌ها معمولاً در جریان‌های هجومی به ترانسفور عمل کرده و جریان را قطع میکنند.
عملکرد رله‌های دیفرانسیل با سایر رله‌ها متفاوت بوده و به‌صورت تفاضلی است، به این معنا که اکثر رله‌ها زمانی به کار می‌افتند که مقداری بیش از مقدار از پیش تعیین شده از مدار عبور نماید، ولی رله‌های دیفرانسیل بسته به تفاوت مقدار جریان بین دو یا چند مقدار الکترونیکی عمل می‌کنند.

ویژگی‌های منحصربه ‌فرد رله دیفرانسیل زیمنس


در رله دیفرانسیل زیمنس این ویژگی ایجاد شده که برنامه خاص را می‌توان با پارامترسازی انتخاب کرد. این خصوصیت منحصربه‌فرد در برنامه ریزی این امکان را به وجود می آورد که می‌توان سازگاری بهینه ای بین رله با جسم محافظت شده (مثل ترانسفورماتور) به دست آورد.
در این رله علاوه بر عملکرد معمول دیفرانسیل، یک جریان حفاظت پشتیبانی نیز در نظر گرفته شده است.
با استفاده از جعبه‌های کنترل دمای خارجی می‌توان دما را در رله اندازه‌گیری و کنترل کرد و نظارت کاملی بر روی ترانسفورماتور وجود خواهد داشت.
انطباق رله با منطق قابل‌برنامه‌ریزی یکپارچه (CFC) به کاربران اجازه می‌دهد که توابع موردنظر به‌آسانی بر روی آن برنامه ریزی و پیاده‌سازی شود.
این رله حفاظتی را می‌توان برای استفاده از ترانسفورماتورهای تک‌فاز و سه‌فاز پارامتر کرد. علاوه بر این، یک برنامه یکپارچه نمونه حرارتی برای نظارت بر تلفات انرژی در این رله برنامه‌ریزی‌شده است.

در رله دیفرانسیل زیمنس این ویژگی ایجاد شده که برنامه خاص را می‌توان با پارامترسازی انتخاب کرد.

رله دیفرانسیل زیمنس

#قیمت کنتاکتور زیمنس # قیمت درایو زیمنس

نگاهی اجمالی به عملکرد رله زیمنس

ویژگی‌های کاربردی رله دیفرانسیل زیمنس سبب شده که محدوده به‌کارگیری و عملکرد آن بسیار قابل‌توجه باشد و از آن برای حفاظت در کاربردهای مختلف استفاده شود، مواردی نظیر:
⦁ محافظت دیفرانسیل ترانسفورماتورهای دو سیم‌پیچ (تک و سه‌فاز)
⦁ محافظت دیفرانسیل برای موتورها و ژنراتورها
⦁ محافظت دیفرانسیل برای خطوط برق کوتاه
⦁ محافظت دیفرانسیل برای شینه های (busbar) تا 7 فیدر

این رله‌ها قادر هستند عملکردهای زیر را در حفاظت از دیفرانسیل از خود نشان دهند:

⦁ محافظت از دیفرانسیل با اندازه‌گیری تفکیک شده فاز (تک‌فاز یا سه‌فاز)
⦁ اندازه‌گیری دقیق و کم خطا برای جریان‌های حساس
⦁ قطع سریع برای جریان‌های دارای خطای بالا
⦁ مهار هجوم به ترانسفورماتور
⦁ حفاظت از جریان بیش از حد فاز/ ارت
⦁ حفاظت از اضافه‌بار با یا بدون اندازه‌گیری دما
⦁ محافظت از توالی نول
⦁ کم یا زیادشدن مقاومت در ارت (REF)

رله‌های زیمنس امکان کنترل و مانیتورینگ بسیار خوب و منعطفی را برای کاربرانشان فراهم کرده‌اند.

رله های دیفرانسیل زیمنس دست کاربر را در کنترل باز گذاشته

عملکردهای زیر را برای کنترل بهتر فراهم می‌آورد:

⦁ دستوراتی برای کنترل کلیدهای فشارقوی (c.b) و عایق‌ها
⦁ امکان کنترل دستگاه از طریق کیبورد، ورودی‌های باینری، DIGSI 4 یا SCADA
⦁ امکان تعریف منطق توسط کاربر یا CFC

رله دیفرانسیل امکان مانیتورینگ منعطفی برای کاربر فراهم کرده‌اند

مثل:
⦁ نظارت بر خود رله
⦁ نظارت بر مدار گردش
⦁ ثبت خطاهای اسیلوگرافی
⦁ اندازه‌گیری جریان دیفرانسیل
⦁ و دامنه گسترده‌ای از مقادیر عملیاتی دیگر

رفع هارمونیک زوج در رله دیفرانسیل


در رله دیفرانسیل زیمنس مانند سایر رله‌های دیفرانسیل یک واحد رفع هارمونیک زوج تعبیه شده است. علت قراردادن این واحد در رله‌ها این است که زمان جریان دادن به ترانسفورماتور، در میان جریان هجومی که از ترانسفورماتور ایجاد می‌شود، هارمونیک‌های زوج شکل میگیرد و انرژی این هارمونیک‌ها به‌اندازه‌ای است که رله دیفرانسیل را تحریک کرده و باعث عملکرد رله و قطع جریان می‌گردند. درحالی‌که در واقع در این زمان ترانسفورماتور باید به کارکرد خود ادامه داده و از آن بار گرفته شود، ولی پدیدآمدن هارمونیک زوج باعث به خطا افتادن رله میشود.
برای جلوگیری از چنین خطایی نیاز به تعبیه واحدی است که این هارمونیک زوج شکل‌گرفته را در نظر نگیرد. به همین دلیل در رله‌های دیفرانسیل واحدی به نام هارمونیک‌گیر تعبیه می‌شود تا به هنگام وصل شدن ترانسفورماتور، در اثر هارمونیک‌های زوج تحریک شده و با بازکردن کنتاکتی که بر سر راه فرمان رله دیفرانسیل قرار دارد، مانع از ارسال فرمان قطع توسط رله دیفرانسیل شود. جلوگیری از ارسال فرمان قطع توسط هارمونیک‌گیر موقتی بوده و لحظاتی بعد که از قدرت هارمونیک‌های زوج و اثر آن کاسته شد، واحد هارمونیک‌گیر از تحریک خارج شده و کنتاکت فرعی واقع بر مسیر تریپ قرار داده بسته می‌شود و شرایط برای فرمان رله دیفرانسیل به حالت نرمال برمی‌گردد.

پدیدآمدن هارمونیک زوج باعث به خطا افتادن رله می‌شود، لذا در آن واحد هارمونیک‌گیر تعبیه می‌شود

پایداری (Stability) در رله های دیفرانسیل زیمنس

پایداری (Stability) در رله های دیفرانسیل زیمنس

رله دیفرانسیل زیمنس یک رله تفاضل سنج است و باتوجه‌به اهمیت ثبات و پایداری در عملکرد رله های دیفرانسیل، رله زیمنس به‌گونه‌ای طراحی شده است که سنجش این تفاضل باعث کارکرد کاذب آن نشود. در رله های تفاضل سنج، تفاضل جریان‌های طرف فشارقوی و ضعیف از کویل عمل‌کننده عبور می‌کند. رله دیفرانسیل باید عملکردی پایدار در مقابل جریان‌های ضربه‌ای اتصال کوتاه خارج از منطقه حفاظتی داشته و در مقابل آنها عملکرد کاذب نداشته باشد و همچنین در لحظه وصل ترانسفورماتور جریان هجومی شکل‌گرفته که فقط در یک طرف جریان برق جاری می‌شود، نبایستی باعث عملکرد رله شود. به این ثبات و جلوگیری از عملکرد کاذب رله که به طراحی ساختمان و طرح داخلی رله مربوط است، پایداری (Stability) رله دیفرانسیل گفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رله دیفرانسیل این است که در عملکرد خود ثبات و پایداری داشته باشد.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است بهتون پیشنهاد می کنم حتما به پیج اینستاگرام نمایندگی زیمنس ایران پرتو هم سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس