ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

کلید مینیاتوری زیمنس

کلید مینیاتوری زیمنس

همانطور که میدانید امروزه ایمنی حرف اول را می‌زند. با این مقدمه میخواهیم تعریفی از یک قطعه در صنعت برق را برای شما بنویسیم که به نوعی ایمنی کار را در این زمینه را برای شما فراهم میکند و چیزی نیست جز کلید مینیاتوری زیمنس .

 برای آشنایی با مفهوم کلید مینیاتوری، لازم است بدانید مدارهای الکتریکی که در سیستم برق کشی منازل و ساختمان ها قرار دارند، باید در برابر جریان های برقی اضافی محافظت شوند؛ چون از لحاظ ایمنی این نکته بسیار حائز اهمیت است. در واقع هنگامی که جریان بیشتر از جریان اسمی یا نامی مدار از فیوز مورد نظر عبور کند، جهت ایمنی کار باید این جریان قطع شود و اینجاست که نقش کلید های مینیاتوری مشخص می شود.

 همانطور که مشخص است این کلیدها مانع آسیب به مدار و حتی سایر تجهیزات می‌شوند. همچنین خطر دیگری که از اتصال کوتاه شدن مدار ممکن است پیش بیاید، توسط کلیدهای مینیاتوری رفع می گردد.

مقاله مرتبط: نمایندگی فشار ضعیف زیمنس

سرعت عمل کلید مینیاتوری

 فیوز تندکار

در واقع فیوزهایی که مدت زمان کمتری طول میکشد که برق را قطع کنند، فیوزهای تندکار نامیده می‌شوند. موارد استفاده آن ها عمومی تر و جهت روشنایی می باشد.

فیوز کندکار

  نوع دیگر فیوز کند کار است که در قطع کردن مدار برق آرام تر هستند که استفاده تخصصی‌تر دارند؛ مثل مدارهای موتوری.

 همانطور که در بالا، در مورد فیوز توضیح دادیم می‌توان نتیجه گرفت که نام دیگر کلید مینیاتوری، فیوز مینیاتوری است؛ زیرا در بین عموم مردم این عنوان بیشتر جا افتاده است.

شاید برایتان سوال شود که این فیوز ها چگونه کار می کنند و از مدار محافظت می کنند؟!

 دو راه وجود دارد:

۱-  عملکرد سیم پیچ

۲- عملکرد بیمتال

 در مورد عملکرد سیم پیچ در حقیقت تشخیص میزان جریان عبوری را یک سیم پیچ با ویژگی خاص مثل تعداد دور کم و قطر زیاد به عهده دارد. اما در مورد نوع کارکرد باید بگوییم که با وارد شدن جریان بیشتر از جریان نامی کلید فیوز یا همان کلید مینیاتوری جریان برق را قطع می کند.

طریقه دوم به جای سیم پیچ، یک قطعه فلز بیمتال در سیستم فیوز مینیاتوری استفاده شده که می‌تواند جریان عبوری  بیش از جریان نامی را قطع کند. یعنی به آن جریان اضافه عکس العمل نشان می‌دهد.ضمنا فلز بیمتال در این جریان بیشتر، گرم و سپس خم می شود.

تا اینجا با فیوز مینیاتوری و کاربرد و اهمیت آن آشنا شدیم.

کلید مینیاتوری زیمنس

انواع کلید مینیاتوری زیمنس

 پنج نوع کلید مینیاتوری یا همان فیوز برق وجود دارد.

فیوز مینیاتوری نوع C :

نوع C  که همان کلید مینیاتوری موتوری می‌باشد. در عرصه صنعت و پمپ آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.اگر یادتان باشد گفتیم چناچه جریانی عبوری، از جریان نامی بیشتر باشد،مدار قطع می گردد؛ حال اگر این جریان ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر باشد کلید مینیاتوری نوع C برق را قطع می‌کند. این نوع کلید از نوع کند کار می باشد، به همین دلیل زمان قطع شدن جریان برق تا حدودی زیاد است.

نوع B :

 اگر بخواهیم در مقایسه با فیوز مینیاتوری نوع C بگوییم، بیشتر در استفاده های عمومی و مصارف روشنایی خانگی کارایی دارد. برخلاف تیپ C که ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی  بود، این نوع در برابرجریان اضافه ۳ تا ۵ برابر جریان نامی حساس است و به همین ترتیب تند کار نیز می‌باشد و جریان را به سرعت قطع می‌کند.

تا اینجا این دو نوع کلید مینیاتوری که کاربرد فراوان تری دارند را معرفی کردیم، اما تیپ های دیگری نیز وجود دارد که در پایان مختصرا به آنها اشاره خواهیم کرد.

نوع K :

در نوع K که به فیوز مینیاتوری قدرت معروف است، مقدار جریان عبوری  کمتر از میزانی است که در دو تیپ قبل (نوعB , C ) شرح دادیم.

نوع Z :

می توان گفت یک کلید مینیاتوری با حساسیت بالا است و چنانچه خطایی رخ دهد فورا مدار قطع می گردد.

نوع D :

نوع آخر آن که نوع D یا مینیاتوری ترانسفورماتوری گفته می‌شود و زمانی این نوع کاربرد خواهد داشت که جریان اضافه تا ۲۰ برابر جریان نامی باشد.

ترتیب کلیدهای مینیاتوری بر اساس زمان قطع شدن مدار:  ( تند و کند کار بودن )

عبارتند از: Z ( حساسیت بالا به مراتب زمان سریع)
B
C
و سپس D

در آخر خاطرنشان میکنیم، برای اینکه کلید مینیاتوری ما به درستی عمل کند و واکنش نشان دهد، باید هم در ساخت آن دقت کافی به عمل آید و هم در استفاده  و نصب آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس