ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

در مورد کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی چه می دانید؟

کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی

برای این که plc بتواند با شبکه های مختلف صنعتی ارتباط برقرار کند به پورت های شبکه که بر روی cpu قرار دارد نیاز دارد، تا از این طریق کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی بر روی آن نصب شود، اما اگر cpu فاقد پورت شبکه باشد و یا این که تعداد پورت شبکه آن قابلیت پوشش دهی تمامی امکانات را نداشته باشد چگونه باید نیاز اتوماسیون صنعتی به کارت شبکه را برطرف کرد؟ برای این منظور زیمنس اقدام به طراحی و تولید کارت های شبکه نمود که با نام اختصاری CP (COMMUNICATION  PROCESSOR) شناخته شده می باشند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی بپردازیم برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:

علت نیاز به کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی

  • پورت های شبکه ای که بر روی CPU قرار دارند محدود بوده و قابلیت پشتیبانی از کل شبکه را ندارند.
  • امکاناتی که کارت شبکه زیمنس در اختیار اتوماسیون صنعتی قرار می دهند بسیار گسترده تر از امکانات پورت هایی است که بر روی CPU قرار دارند.

قبل از این که به بررسی انواع کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی بپردازیم لازم است که با مفهوم PLC آشنا شوید

PLC چیست؟

PLC مخفف Programmable Logic Controllers  عبارت می باشد که به معنای کنترل کننده با قابلیت برنامه ریزی به زبان منطقی است، هر پی ال سی از گروهی کارت ورودی و خروجی و CPU تشکیل شده است.

لازم است که بدانید در PLC کلیه دستورات ورودی به صورت مجزا وارد می شوند.

کاربرد PLC

برای این که کاربرد PLC را درک کنید با یک مثال آن را شرح می دهیم

فرض کنید که قصد داریم به صورت همزمان دو کلید را که به یک مدار وصل است فشار داده و لامپی را روشن کنیم در این حالت ما دو ورودی داریم که شامل پی ال سی کلید 1 و کلید 2 می شود و خروجی هر کدام از ان ها نیز به لامپ متصل شده است.

برای این که این PLC  را برنامه نویسی کنیم تا بتوان به صورت همزمان از دو ورودی استفاده کند لازم است در برنامه از گیت AND منطقی استفاده شود و حاصل نهایی را در خروجی قرار دهیم، به این معنا که PLC در CPU محاسبه مربوطه را انجام داده و در صورتی که وروردی هر دو کلید 1 باشد جواب نهایی نیز برابر TRUE شده و منجر به روشن شدن لامپ خواهد شد در غیر اینصورت اگر ورودی یکی از کلیدها برابر 0 باشد و یا هر دو آن ها نتیجه نهایی برابر FALSE شده و لامپ روشن نمی شود.

   برنامه نویسی PLC

#قیمت درایو زیمنس را از ما بپرسید

اکنون صورت مسئله را تغییر می دهیم و می خواهیم مثال قبل را در صورتی که حتی یکی از کلیدها فشرده شد لامپ روشن شود اگر سیم کشی این لامپ و کلید ها به صورت سنتی انجام می شد لازم بود که برای کلید به صورت جداگانه سیم کشی انجام شود در صورتی که در اتوماسیون صنعتی دیگر نیاز به انجام دو سیم کشی نمی باشد، بلکه تنها از طریق تغییر در برنامه نویسی PLC  منطقی AND  تبدیل به OR  به راحتی تنها با فشردن یک کلید لامپ روشن می شود در این مدار اگر نتیجه خروجی هر دو کلید به صورت همزمان نیز TRUE  شود نیز لامپ روشن خواهد شد.

اکنون تصور کنید که در مثال فوق الذکر ما 10 کلید وروردی داشته باشیم و براساس یک قاعده منطقی لامپ روشن شود، اگر از برنامه اتوماسیون صنعتی برای این منظور استفاده نشود نیازمند سیم پیچی زیادی خواهیم بود که به طور قطع با مشکل روبرو خواهیم شد و اگر بخواهیم این سیم کشی را تغییر دهیم نیز ممکن است با مشکل روبرو شویم.

اکنون با توجه به مثال مذکور به مزیت وجود کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی پی برده اید در ادامه به بررسی انواع این کارت های شبکه می پردازیم

انواع کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی کدام است؟

انواع این کارت ها به قرار ذیل است:

  1. ASI  زیمنس
  2. MPI  زیمنس
  3. Profibus  زیمنس
  4. Ethernet  زیمنس
انواع کارت شبکه زیمنس

#برای استعلام قیمت فشار ضعیف زیمنس از نمایندگی فشار ضعیف زیمنس با ما تماس بگیرید.

کارت شبکه ASI زیمنس (Actuator Sensor Interface)

همانگونه که از نام این کارت شبکه مشخص است این کارت برای سنسورها و عملگرها مورداستفاده قرار می گیرد، کارت شبکه ASI زیمنس را می توان بر روی رک PLC  و هم بر روی REMOTE I/O نصب کنید.

کارت شبکه ASI زیمنس به دو دسته تقسیم می شود:

برای اتصال سیگنال های دیجیتالی

برای اتصال سیگنال های دیجیتال و آنالوگ

این نوع کارت شبکه زیمنس در اتوماسیون صنعتی از سنسورها و عملگرها استفاده می کنند و نوعی سیستم برای برقراری ارتباط با پایین ترین سطح اتوماسیون به شمار می آید، لازم است که بدانید در این ارتباط حداکثر اندازه دیتا برابر 4 بیت است.

کارت شبکه MPI زیمنس (Multipoint Interface)

این کارت شبکه برای ارتباط های چند نقطه ای در اتوماسیون صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که حداکثر ارتباط در اتوماسیون برابر 70 بایت است و تعداد پورت های شبکه سی پی بو نیز جوابگو نیازها نیست این کارت شبکه می تواند بهترین انتخاب ممکن باشد، لازم است که بدانید تمامی پردازشگرها در 300-7S و 400-7S و همچنین ارتباط MPI دارند در نتیجه نیازی به نصب مدول جدید نخواهند داشت، چنانچه کاربر تمایل داشته باشد که PC با  این کارت شبکه زیمنس ارتباط برقرار نماید لازم است کارت CP را حتما بر روی کامپیوتر نصب کنند.

PROFIBUS  (Process field buc)

از این کارت شبکه زیمنس برای انتقال اطلاعات در اتوماسیون صنعتی استفاده می شود و برای انجام کار آن را بر روی رک نصب می کنند.

که به دو دسته ذیل تقسیم می شود:

کارت شبکه PROFIBUS-DP

کارت شبکه PROFIBUS-FMS

در پردازشگرهای S7 مواردی که در بخش انتهایی ان ها کلمه DP2 وجود دارد این امکان برایشان وجود دارد که ارتباط خود را بدون این که به مدول اضافی نیاز باشد انجام دهند ولیکن در مابقی موارد برای ایجاد ارتباط باید حتما کارت CP در کنار CPU  وجود داشته باشد.

Ethernet

برای این که PC بتواند با سیستم کنترلی PLC ارتباط برقرار کند لازم است که از اترنت استفاده کند، کارت شبکه اترنت قابلیت انتقال اطلاعات با سرعت بالا را دارد.

در انتها بهتون پیشنهاد می کنم حتما از پیج اینستاگرام زیمنس دیدن بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس