ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

بررسی مهم‌ترین نکات کاربردی نصب فیوز

نکاتی درباره فیوز

در هنگام برق‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین کار‌ها، طراحی تابلو کنترل PLC است. در حین طراحی این تابلو باید توجه شود که در مقابل جریان‌های غیر مجاز و ولتاژهای بالا، چگونه باید از تجهیزات محافظت کرد. باید تصمیم گرفت که یک فیوز خروجی برای هر ماژول ورودی یا خروجی مناسب می‌باشد یا باید یک فیوز اختصاصی برای هر سیگنال جداگانه نصب شود. برای روشن شدن این مطالب در مقاله زیر نکات کاربردی نصب فیوز آورده شده است که شما را تا حدود زیادی در این خصوص راهنمایی خواهد کرد. با ما همراه باشید …

نکات کاربردی نصب فیوز

مهم‌ترین نکات در نصب فیوز

در هنگام نصب فیوز لازم است که به برخی نکات توجه داشت تا پس از اتمام نصب دچار مشکل نشد. این نکات طیف گسترده‌ای از مطالب را شامل می‌شوند که مهم‌ترین نکات کاربردی نصب فیوز را درادامه بررسی خواهیم کرد.

توجه به نیاز‌های مشتری

از مهمترین نکات کاربردی نصب فیوز این است که هنگام نصب و اجرا فیوز‌ها باید سلیقه و نیاز‌های مشتری را در نظر گرفت. به طور مثال مشتری ممکن است درخواست کند، یک فیوز برای هر ماژول ورودی و یا خروجی نصب شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل تنها همان کانال دچار مشکل شود نه تمام ورودی و خروجی‌های آن‌ها. این در حالی است که استاندارد ارائه شده شاید کمی با این حالت متفاوت باشد؛ بنابراین توجه به نیاز مشتری تا حدی که خطر آفرین نباشد ضروری است.

بررسی اسناد و مدارک فنی ماژول‌های I/O

لازم است تمام اسناد مربوطه ماژول‌ها را بررسی کرد. این مورد باعث می‌شود در مورد تطابق شرایطی حداقلی ماژول‌های ورودی و خروجی که در PLC مورداستفاده قرار گرفته است اطمینان حاصل کنید.

استفاده از فیوز‌های متناسب با سیرکت برکر‌ها

این کار یک اقدام حفاظتی از کانال‌های ورودی و خروجی محسوب می‌شود. همین‌طور استفاده از فیوزهای متناسب، سرعت عمل آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. انتخاب اندازه مناسب در فیوز‌ها باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

رعایت حداقل شرایط برای I/O های در نصب فیوز

برای رعایت این شرایط حداقلی، باید برای هر یک از ماژول‌های ورودی و خروجی دیجیتال یک فیوز را در نظر گرفت. در خصوص ماژول‌های آنالوگ باید در نظر داشته باشید که مانند حالت دیجیتالی برای ماژول ورودی آنالوگ نیز یک فیوز لازم است درحالی‌که برای ماژول خروجی آنالوگ فیوز نیاز نیست زیرا سیگنال‌های خروجی آنالوگ حفاظت شده می‌باشند.

بررسی مدارک ماژول I/O فیوزهای ON-board

این کار برای اطمینان حاصل کردن از تناسب مدار‌های خارجی و فیوز‌ها در ماژول می‌باشد. در صورتی نیاز به فیوز خارجی نخواهد بود که ماژول‌ها به حالت الکترونیکی حفاظت شده باشند.

توجه به محدودیت‌های استفاده از شیشه نکته مهم در نکات کاربردی نصب فیوز

در هنگام نصب توجه داشته باشید که در برخی صنایع مانند تجهیزات یا مواد غذایی استفاده از شیشه ممنوع است. در چنین مواردی باید فیوزهایی از جنس سرامیک را برای نصب انتخاب نمایید.

نکات کاربردی نصب فیوز، توجه به تعویض فیوز‌ها

فیوز‌ها قطعاتی هستند که در صورت خرابی یا هر مشکل دیگر می‌توان آن‌ها را عوض کرد؛ بنابراین باید از نظر اندازه فیوزهای مناسبی را انتخاب کرد تا تعویض آن‌ها راحت‌تر انجام شود. برای مثال برای تامین حفاظت ماژول‌های ورودی و خروجی بهتر است از فیوز‌ Fast Acting استفاده کرد یا برای توزیع تغذیه در PLC فیوزهایی با تاخیر زمانی انتخاب کرد.  

توجه به ابعاد فیوز‌ها

به طور معمول از فیوزهای ۵×۲۰ میلی‌متری استفاده می‌شود اما ممکن است مشتریان فیوزهایی با ابعاد ۰٫۲۵ اینچ در ۱٫۲۵ اینچ بخواهند. در این صورت بهتر است از نگهدارنده‌های فیوزی استفاده شود که نشانگر سوختن فیوز دارند. این Fuse Holder ها دارای انواع مختلف و متناسب با انواع ولتاژ هستند. 

توجه به سایز سیم

از دیگر نکات کاربردی نصب فیوز توجه به انتخاب سیم متناسب می‌باشد. این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر سایز سیم مناسب نباشد، در صورت بروز مشکلاتی مانند ولتاژ بالا، سیم سریع‌تر از فیوز آسیب خواهد دید. 

توجه به نصب فیوز روی ماژول‌های ورودی و خروجی سیستم Safety

پیش از نصب از سلامت فیوز‌ها را چک کنید زیرا نصب یک فیوز سوخته می‌تواند منجر به خاموشی سیستم شود و پس از این مشکل ممکن است دچار خرابی‌های دیگری نیز شوید. توجه به این بند در سیستم امنیتی I/O بسیار حایز اهمیت است.

جمع‌بندی نکات کاربردی نصب فیوز

در این مقاله به بررسی نکات کاربردی نصب فیوز پرداختیم. مهم‌ترین آن‌ها درنظرگرفتن جنس و اندازه فیوز‌های مصرفی و همین طور سیم مورد استفاده بود. امیدواریم مطالب فوق شما را در خصوص نصب فیوز راهنمایی کرده باشند. برای دیدن ویدئوهای مرتبط می توانید به صفحه آپارات ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس