ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

مفهوم “قابل قطع زیر بار” و معرفی MCCB

کلیدهای قابل قطع زیر بار

در این مقاله میخواهیم با کلیدهای قابل قطع زیر بار آشنا شویم

شاید تا به حال دیده باشید که وقتی کلید لامپ اتاق را خاموش میکنید ، جرقه ای درون کلید پدیدار می­شود، این یک پدیده طبیعی است.

همانطور که میدانید ، بطور کلی ، کلید ها عمل قطع و وصل تجهیزات را بر عهده دارند. با اینکه از کلید ها در هنگام وصل ، جریان زیادی عبور می­کند،ولی در لحظه ی قطع ، تاثیرات بیشتری می­پذیرد. زیرا در لحظه قطع یک موتور زیر بار ( در حالت روشن) توسط کلید ، در کنتاکت های کلید پدیده قوس الکتریکی ( آرک Arc ) رخ می­دهد ، تا زمانیکه کنتاکت های کلید بطور کامل از یکدیگر جدا شوند.

این پدیده باعث میشود که جرقه ای در کنتاکت ها پدید آید که هر چه جریان عبوری از مدار بیشتر باشد ، جرقه یا قوس شدیدتر و خطرناک تری را به همراه دارد که در جریان های بالا ، حتی به انفجار و آتش نیز منتهی میشود.

مفهوم "قابل قطع زیر بار" و معرفی MCCB

در این حالت ، کنتاکت ها دقیقا مانند یک الکترود جوشگاری عمل میکنند ، از این رو کلیدهای مدار شکن را طوری طراحی می­نمایند که قوس ناشی از قطع کلید مهار شود.

عمل قطع کنتاکت در کلیدهای قابل قطع زیر بار ، فقط با نیروی فنی میسر میشود ( مانند کلیدهای MCCB ) و به هیچ عنوان لوازمی که با نیروی دست ، عمل قطع کنتاکت در آن­ها انجام می­شود(مانند فیوز های قدیمی) ، برای قطع زیر بار ساخته نشده اند و بسیار خطرناک هستند.

علامت “X” در دیاگرام قدرت که بروی کلیدها حک شده ، نشان دهنده آن است که کلید قابلیت قطع زیر بار را دارد.

کلید های قابل قطع زیر بار دارای یک فنر قوی میباشند که با فشردن اهرم کلید ، فنر فشرده شده و در یک لحظه ، با سرعت بسیار زیاد رها می­شود و کنتاکت های آن را از یکدیگر جدا می­سازد.

از جمله تمهیدات دیگرای که در لوازم قابل قطع، پیش بینی میشود نصب جرقه گیر در اطراف کنتاکت ها است که شامل ورقه های فلزی هستند که جرقه یا آرک را از خود دفع میکنند.

مقاله مرتبط: نمایندگی فشار ضعیف زیمنس

MCCB نوعی از وسایل حفاظت الکتریکی است که می توان برای طیف وسیعی از ولتاژها و فرکانس های ۵۰ هرتز و ۶۰ هرتز به کار برد. تفاوت اصلی بین کلید MCCB و کلید مینیاتوری MCB این است که کلید کامپکت می تواند تا نرخ جریانی ۲۵۰۰ آمپر را داشته باشد، و تنظیمات تریپ آن معمولاً قابل تنظیم هستند. تفاوت دیگر این است که کلیدهای MCCB از نظر ظاهری از MCB بزرگتر هستند.

وظایف کلیدهای قابل قطع زیر بار

این نوع کلیدها همانند اکثر کلیدهای مدار شکن دیگر، سه کاربرد و وظیفه اصلی دارند:
• حفاظت در برابر اضافه جریان : جریان های کاری که بیش از مقدار مجاز و طولانی تر از آنچه که برای کاربرد معمول می باشد.
• حافظت در برابر خطاهای الکتریکی: در طول یک خطا مانند اتصال کوتاه یا خطای خط، جریان های بسیار بالایی وجود دارند که باید فوراً قطع شوند.
• تغییر وضعیت قطع یا وصل بودن (on/off): این عملکرد به نسبت سایر عملکردها معمول تر می باشد اما در شرایطی که کلید یا سوئیچ دستی مناسب وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
رنج وسیع جریانی که برای این نوع کلیدها وجود دارد این امکان را به وجود آورده است که در کاربردهای مختلفی استفاده شوند. رنج های جریانی موجود از 15 آمپر شروع و تا 2500 آمپر ادامه دارند که به آن ها این امکان را می دهد در هر دو کاربرد توان پایین و توان بالا استفاده شوند.

MCCB

MCCB یک کنتاکت بی متال دارد که در واکنش به تغییرات دما منبسط و منقبض می شوند. تحت شرایط نرمال، کنتاکت ها اجازه عبور جریان از MCCB را می دهند. با این حال به محض این که جریان از مقدار تنظیم شده تجاوز کند، کنتاکت ها شروع به گرم شدن و منبسط شدن خواهند کرد. حفاظت حرارتی در برابر اضافه بار، با کمی تاخیر زمانی طراحی شده است زیرا در ابتدای شروع کار جریان اضافی کمی عبور می کند که این بخش در بسیاری از دستگا ها نرمال و معمول می باشد. با این حال، هر شرایط جریان اضافی بیش از حد مجاز نشان دهنده یک اضافه بار است، به همین دلیل عملکردکلید MCCB برای محافظت از تجهیزات و پرسنل مورد انتظار می باشد.

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس