ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

شاسی خودرو دقیقا چیست و کجاست؟

شاسی خودرو

شاسی خودرو دقیقا چیست و کجاست؟

شاسی در واقع چارچوب و ساختار خودرو است که در حالت عادی دیده نمی‌شود. آنچه یک خودروی آفرود را از خودروی سواری معمولی متمایز می‌کند، شاسی قدرتمند و مناسب است. جنس شاسی یا فریم خودرو از فولاد سخت و مستحکم است و حالت آن شبیه به ناودانی است.

سیستم فنربندی، سیستم انتقال قدرت، سیستم ترمز و فرمان و بخش پیشرانه بر روی فولاد شاسی خودرو نصب می‌شوند. برای همین یک شاسی خوب باید استحکام زیاد، تحمل وزن و تنش بالا، توانایی تغییر فرم در نقاط مشخص برای بالاترین میزان جذب ضربه و عدم تغییر فرم در قسمت‌های حیاتی را داشته باشد.

اگرچه شاسی خودرو در حالت عادی دیده نمی‌شود اما خرابی شاسی علائمی به‌همراه دارد. قابلیت تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه از دیگر ویژگی‌های یک شاسی خوب است.

خرید سافت استارتر زینمس

انواع شاسی

برای انواع شاسی خودرو چند مدل دسته‌بندی وجود دارد. در یک دسته‌بندی شاسی خودروها را به دو دسته مستقل و نیمه‌جداشدنی تقسیم می‌کنند. در یک دسته‌بندی دیگر انواع مدل‌های شاسی شامل سه دسته شاسی خودروهای شهری (نسبتا محکم)، شاسی خودروهای جاده‌ای و شهری (محکم) و شاسی خودروهای جاده‌ای و آفرود (بسیار محکم) است.

یکی از دلایل اصلی اینکه شاسی خودروهای شهری محکم نیست، این است که تمرکز سازندگان آن‌ها بر روی فاکتورهای مهم دیگری از جمله مصرف سوخت پایین، ابعاد کوچک و سبک و استحکام بدنه است. ام وی ام ۱۱۰، پراید، ساینا، تیبا و … از جمله خودروهایی با شاسی نسبتا محکم هستند. این خودروها برای سفرهای بین شهری و جاده‌ای خیلی مناسب نیستند.

در کنار اینها خودروهای با کاربری دوگانه از جمله سوناتا، کمری، سمند، پژو و … قرار دارند که هم برای داخل شهر و هم برای سفرهای جاده‌ای گزینه مناسبی هستند.

در رده سوم نیز خودروهای با شاسی خیلی محکم مانند پرادو، پاجرو، لندکروز و … قرار دارند. شاسی این خودروها توانایی تحمل ضربات متعدد را دارد و بسیار محکم است.

شاسی مستقل

شاسی مستقل یا شاسی سرخود یکی از انواع شاسی ماشین است که از دو تکه آهن ناودانی بزرگ ساخته شده است. این دو تکه آهن به‌صورت موازی به هم متصل هستند و جنس آن‌ها از فولاد سخت اما سبک است.

شاسی مستقل در پشت خودرو مقداری بالاتر قرار دارد دلیل آن نیز ایجاد فضا برای جای دادن دیفرانسیل و فنرهای خودرو است. بخش جلویی شاسی نیز مقداری باریک‌تر است و این باریک بودن فرمان‌پذیری خودرو را افزایش می‌دهد.

در طراحی و ساخت شاسی مستقل از ورقه‌های نازک فلزی استفاده می‌کنند. ضخامت این ورقه‌ها ۲ تا ۳ میلی‌متر است. این ورقه‌ها را شکل داده و به‌صورت پروفایل‌ در تکیه‌گاه محورهای جلو و عقب از آن استفاده می‌کنند.

در بخش‌هایی از شاسی مستقل مانند کف و محوطه موتور که فشار بیشتری به آنها وارد می‌شود، از ورقه‌های فلزی با ضخامت بیشتر استفاده می‌شود.

از شاسی مستقل در خودروهای سواری استفاده می‌شود. این نوع شاسی مزایایی از جمله صرفه‌جویی در زمان و هزینه به‌دلیل مستقل بودن شاسی و اتاق دارد. همچنین در صورت خرابی مخارج کمتری برای دارندگان خودرو به‌دنبال خواهد داشت.

اما معایبی نیز برای شاسی مستقل مطرح است. از جمله اینکه به‌دلیل سنگین بودن شاسی، شتاب گرفتن خودرو سخت است. از آنجایی که قطعات شاسی مستقل با پیچ‌ومهره به هم متصل شده‌اند، سر‌وصدای زیادی تولید می‌کند. در زمان تصادف نیز ضریب آسیب دیدن سرنشینان خودرو بالاست.

شاسی نیمه‌جداشدنی

اولین‌بار شرکت روور از شاسی دو قسمتی برای ساخت خودرو رونمایی کرد. این نوع شاسی دو بخش دارد:

بخش ثابت شاسی: کف، ستون‌ها، دیواره‌های صندوق عقب، دیواره جلوی موتور
بخش‌های جداشدنی از شاسی: پنجره جلویی، سقف خودرو، گلگیر و … . این بخش با پیچ و مهره به بخش ثابت شاسی وصل می‌شود.
از آنجایی که عایق‌بندی بهتری میان دو قطعه در مرحله مونتاژ شاسی وجود دارد، سر و صدا و ارتعاشات کمتری از چرخ‌ها به‌سمت اتاق‌ها منتقل می‌شود. در زمان تصادف نیز، هزینه قطعاتی که خراب شده‌اند و نیاز به تعویض دارند، پایین است. فرم اتاق در این نوع شاسی خودرو، شکل‌پذیر است و دست طراح برای ایجاد طرح‌های جدید کاملا باز است.

شاسی نیمه‌جداشدنی به انواع شاسی نردبانی، شاسی جناقی در وانت، شاسی وسط لوله‌ای، شاسی فرم ۷ و ۸ در خودروهای مسابقه‌ای و شاسی صفحه‌ای قابل تقسیم‌بندی است.

خرید کنتاکتور زیمنس

وظیفه شاسی خودرو

وظیفه بسیار مهمی بر دوش شاسی خودرو است. آن هم نگهداری اجزای مختلف خودرو در کنار هم است. از اتاق و موتور گرفته تا بدنه و پیشرانه که بر روی شاسی قرار می‌گیرند. در واقع شاسی مانند اسکلت برای ساختمان است.

می‌توان گفت که تمام بخش‌های خودرو روی شاسی خودرو قرار می‌گیرند، یعنی در صورت حذف شاسی عملا کلیت خودرو زیر سؤال خواهد رفت.

شاسی خودرو
شاسی خودرو

شماره شاسی چیست؟

در مورد تشخیص مدل ماشین از روی شماره شاسی یا رمزگشایی کد VIN خودرو چیزی شنیده‌اید؟ کد VIN یا Vehicle Identification Number یا شماره شناسایی خودرو یک عبارت ۱۷ رقمی است که بر اساس یک الگوریتم خاص نوشته می‌شود. از روی شاسی خودرو می‌توان به مدل آن پی برد.

شماره شاسی اختصاصی خودرو از قرار گرفتن ۴ بخش اصلی در کنار هم ایجاد می‌شود:

سریال جهانی تولیدکننده
کد توصیف‌کننده
کد امنیتی خودرو
کد شناسایی
و اما این کد شاسی کجا قرار دارد؟ برای پیدا کردن کد شاسی خودرو در ماشین‌های قدیمی روی گلگیر سمت راننده را چک کنید. دومین جایی که می‌توان شماره شاسی خودرو را پیدا کردن پشت موتور و روی دیواره حرارت‌گیر آن است. سومین ناحیه حک کد شاسی خودرو در ستون A خودرو پایین شیشه جلوی راننده است.

شماره شاسی اطلاعات زیادی از جمله سریال جهانی تولیدکننده خودرو، کشور سازنده، مدل ماشین، بدنه خودرو، گیربکس، کد موتور، وزن، قدرت و تعداد پیشرانه را مشخص خواهد کرد.

جنس شاسی خودرو

شاسی یک سازه چهارضلعی است. از آنجایی که این قسمت نقش باربری برای خودرو را دارد، باید از متریال مقاوم و در عین حال سبک ساخته شود. یعنی سبک بودن و در عین حال مقاوم بودن از ویژگی‌های شاسی خوب است. شاسی از آلیاژی از فلزها (فولاد مستحکم) ساخته می‌شود.

خرید کلید حرارتی زیمنس

نقش شاسی خودرو در تصادفات

شاسیِ خوب می‌تواند در تصادف مانند منجی عمل کند و جان سرنشینان را نجات دهد و شاسیِ بد می‌تواند شرایط را بدتر کند. برای همین چند ویژگی شاسیِ خوب را در نظر داشته باشید:

تحمل بیشترین میزان وزن؛
سبک بودن؛
حجم کم؛
توانایی تغییر فرم در نقاط مشخص در جهت جذب بالاترین میزان ضربه؛
توانایی حفظ پایداری؛
عدم تغییر فرم در قسمت‌های حیاتی سیستم؛
بالاترین میزان ایمنی؛
مقاومت بالا در برابر خوردگی مواد شیمیایی؛
پایداری در گرمای گسترده؛
امکان تعمیر ساده؛
انتقال حداقل صدا به کابین و اتاق‌ها.
ضعیف بودن هرکدام از فاکتورهای بالا شاسی را در زمان تصادف به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند. در تصادف‌های سطحی و شدید حتما باید سلامت شاسی بررسی و آنالیز شود.

نقش شاسی در قیمت‌گذاری خودرو

حواستان باشد یک خودروی کارکرده که در قسمت شاسی ایراد دارد، با افت قیمت شدید همراه است. شاسی خودرو از عوامل بسیار مؤثر در قیمت‌گذاری خودرو است.

در تصادف‌های شدید عموما شاسی آسیب می‌بیند. اگرچه عملیات شاسی‌کشی، آسیب‌ها را بهبود می‌بخشد اما شاسی دیگر مانند اول نخواهد شد.

بسته به نوع آسیب و محل آن درصدی از قیمت ماشین به نرخ روز در افت قیمت خودرو لحاظ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس