ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

کاربرد های کلید حرارتی

کلید حرارتی

کاربرد های کلید حرارتی

در این قسمت به این سؤال که کار کلید حرارتی چیست؟ پاسخ می دهیم. در این قسمت با ما همراه باشید تا بدانید کار کلید حرارتی چیست.اولین و مهم ترین کاربردی که می توان برای کلید حرارتی توضیح داد، کلید زنی مدارات موتوری است، که از مزایا کلید حرارتی هم محسوب می شود. حفاظت قابل تنظیم شدن برای وجود اضافه بار مغناطیسی و همچنین اضافه بار حرارتی کاربرد دیگر کلید حرارتی محسوب می شود. این تجهیزات از الکترو موتور در برابر خطراتی نظیر خطا های الکتریکی محافظت کرده و به این ترتیب ایمنی را افزایش می دهند. کلید حرارتی با ایجاد تأخیر حرارتی به هنگام روشن شدن موتور از داغ شدن آن در نتیجه اثر اضافه بار جلوگیری می کند.کلید های حرارتی موجود در بازار دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از انواع هم ویژگی های خاص خود را دارند.

با این وجود برخی از ویژگی ها در کلید حرارتی سبب می شود تا در مقایسه با دیگر انواع بهتر و برتر باشند. به عنوان مثال کلید حرارتی خوب، کلیدی است که دارای قابلیت اضافه کردن تجهیزات جانبی باشد. کلید حرارتی که با کیفیت تولید می شود به جهت تست دارای یک دکمه است و از آن به منظور تست سالم بودن قطعه استفاده می شود. از دیگر خصوصیات یک کلید حرارتی با کیفیت هم می توان به وجود شستی قطع برق 0 و 1 اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده کلید حرارتی دارای قابلیت تنظیم بازه جریان مجاز است. به این ترتیب این قطعه کلید دواری دارد که با استفاده از آن می توان جریان مناسب و مورد نیاز را تنظیم کرد. در خصوص معایب کلید حرارتی هم باید گفت معایب خاصی برای آن گزارش نشده است.

خرید سافت استارتر زینمس

تفاوت کلید حرارتی و بی متال:

کلید حرارتی انواع مختلفی داشته و به منظور شناخت انواع کلید حرارتی در این قسمت به توضیح بیشتر در خصوص مواردی که تفاوت بین کلید حرارتی و بی متال محسوب می شوند، می پردازیم.از کلید حرارتی به منظور قطع و وصل کردن مدار قدرت استفاده می کنند. این در حالی است که بی متال تنها قابلیت قطع کردن مدار را دارا می باشد. در خصوص نحوه عملکرد بی متال لازم به توضیح است که با استفاده از تیغه بسته بی متال که در مسیر بوبین کنتاکتور قرار دارد می توان در صورت بروز هر گونه خطا و مشکل مدار را قطع کرد.کاربرد کلید حرارتی در برابر خطای جریان حرارتی یعنی همان اضافه بار و همچنین در برابر خطای جریان مغناطیسی یعنی اتصال کوتاه است.

اما در مورد بی متال باید گفت که این قطعه تنها در یک حالت و آن هم در برابر خطای جریان حرارتی که به واسطه داغ شدن موتور ایجاد می شود، قادر به انجام واکنش یا به بیانی بهتر عکس العمل است.کلید حرارتی بر روی خود کلید شاسی قطع و وصل دارد، اما بی متال دارای چنین قابلیتی نیست.محل قرار گیری کلید حرارتی به عنوان یک بریکر در ابتدای خط تغذیه و قبل از کنتاکتور است، ولی بی متال بر روی مدار فرمان عمل کرده و بعد از کنتاکتور قرار می گیرد.

خرید کلید حرارتی زیمنس

کلید حرارتی
کلید حرارتی

نحوه عملکر کلید حرارتی:

عبور جریان الکتریکی از کلید حرارتی دمای آن را افزایش می دهد. از طرفی دیگر ویژگی های فلز استفاده شده در ساخت کلید حرارتی سبب می شود تا با افزایش دما از میزان مشخصی هر دو فلز منبسط شوند. دو فلز به کار رفته شده در کلید دارای ضریب انبساط متفاوتی هستند و این تفاوت ضریب انبساط سبب می شود تا با افزایش دما فلزی که ضریب انبساط بیشتری دارد به سمت فلز با ضریب انبساط کمتر خم بشود. این فرایند در نتیجه به صورت مستقیم یا با استفاده از کمک اهرم ها جریان برق را قطع می کند. اگر ساختار یک کلید حرارتی را به دقت بررسی کنید متوجه خواهید شد که دو آهن ربا در قسمت پایین و بالای تیغه ها قرار داده شده است. وجود این آهن ربا ها در ساختار کلید حرارتی سبب می شود تا از بروز جرقه و سوختگی در محل اتصالات جلوگیری شود.

خرید کنتاکتور زیمنس

ساختار کلید حرارتی:

برای دانستن پاسخ این سؤال که کلید حرارتی چیست؟ در این قسمت به توضیح بیشتر در خصوص تجهیزات سازنده کلید حرارتی می پردازیم. کلید حرارتی از دو فلز با جنس های مختلف تشکیل شده است. این دو فلز نا همجنس دارای ضریب انبساط متفاوتی هستند و بر روی یک سطح به طور کامل با یکدیگر جوش خورده اند. در ساخت کلید حرارتی از بی متال استفاده می شود. بی متال یک عنصر دو فلزی است که افزایش حرارت وارد شده به این فلز ها سبب می شود که فلزی که دارای ضریب انبساط کمتر است خم بشود. جالب است بدانید این خم شدن فلز موقتی بوده، به این معنا که فلز بعد از سرد شدن به حالت اولیه خود بازگشته و بی متال شبیه به شکل اولیه خود می شود.

به طور معمول در چنین شرایطی تماس الکتریکی در یک سمت از این تیغه به وجود می اید. اگر دمای جریان عبوری تیغه مورد نظر از میزان مشخصی بالاتر باشد، تیغه ها گرم می شوند و در نتیجه آن انبساط رخ می دهد.به طور کلی کلید حرارتی را می توان یک قطعه ای حساس به دما دانست که بر اساس بی متال ساخته می شود. کلید های حرارتی در صنعت برق هم بسیار کاربرد داشته و در این صنعت کلید های حرارتی به نوعی رله کنترل باز محسوب می شوند که به صورت سری در مدار قرار می گیرند. قرار گرفتن سری در مدار میزان حفاظت از موتور در برابر اضافه بار را افزایش می دهد.

کلید حرارتی مغناطیسی چیست:

در پاسخ به این سؤال که کلید حرارتی مغناطیسی چیست؟ باید گفت این نوع کلید نقش خاص خود را داشته و در مدار از سیستم های الکتریکی در برابر جریان بالا محافظت می کند. در این نوع کلید برای هر فاز هسته ی جداگانه در نظر گرفته شده، که به دور هر یک از آن ها چند دور سیم پیچ وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس