ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

مشخصات کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک

مشخصات کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک اشنایدر یا کلید کمپکت (Circuit Breaker) از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را برعهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را دارد.

این وسیله در بارهای اضافی از پیش تعیین شده بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می کند. بنابراین کلید قطع مدار وسیله ای است ترکیبی که از یک کلید قطع و یک وسیله حفاظت جریان اضافی تشکیل شده است و عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلیدهای اتوماتیک توانایی حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را به وسیلۀ رله های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید دارد.

کلید اتوماتیک جریان نامی مشخصی دارد و مانند فیوزها برای عبور ۱۰۰% جریان نامی خود بطور مداوم بدون قطع شدن کار می کند. تمامی کلید ها منحنی مشخصه ای دارند که نشان می دهد محدوده کاری کلید در جریان های مختلف و در اضافه بارها و اتصال کوتاه ها چگونه است و در چه شرایطی می تواند جریان را تحمل یا قطع کند.

خرید سافت استارتر زینمس

انواع کلید اتوماتیک بر اساس نوع کاربری

اگر نگاهی به کاتالوگ کلید اتوماتیک اشنایدر انداخته باشید، حتما با عبارت utilization category برخورد کرده اید. کلید های اتوماتیک بر اساس نوع کاربری دسته بندی شده اند و مطابق استاندارد IEC60947-2 کلیدها به دو دسته تقسیم می شوند.

گروه (Category A) : کلیدهایی هستند که بدون تأخیر زمانی در مدار استفاده می شوند. این کلیدها از نظر تحمل الکترودینامیکی عبور جریان اتصال کوتاه در مدت زمان مشخص بیشتر از زمانی که برای مکانیزم قطع و باز شدن کنتاکت ها لازم است، دارای تأخیر زمانی نیستند. پس در این کلید ها در قطع جریان اتصال کوتاه، هیچ تأخیر تنظیم شده ای مجاز نیست و هر چه سریع تر جریان اتصال کوتاه باید قطع شود. کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف کمپکت در دسته بندی A قرار می گیرند.

گروه (Category B) : کلید هایی در این دسته قرار می گیرند که از نظر تحمل الکترودینامیکی عبور جریان اتصال کوتاه در بازه زمانی بیشتر از زمانی که برای مکانیزم قطع و باز شدن کنتاکت ها لازم است (۵۰ میلی ثانیه)، این توانایی تحمل الکترودینامیکی را دارا هستند.

خرید کنتاکتور زیمنس

ساختار کلید اتوماتیک

ساختمان داخلی کلید اتوماتیک از سه کنتاکت اصلی (قدرت)، کنتاکت های فرعی (کمکی) و کنتاکت های جرقه ­گیر تشکیل شده است. شناخت و انتخاب درست کلید اتوماتیک در طراحی و بهره ­برداری از سیستم های الکتریکی بسیار مهم است. جنس بدنۀ کلید اتوماتیک اشنایدر ( کلید کمپکت ) از قالب های تزریقی بسیار مستحکم ساخته شده است.

از جمله خصوصیات کلید اتوماتیک اشنایدر کوچک بودن ابعاد و پشتیبانی از حفاظت های لازم مدار در یک کلید است و یکی از مهمترین معایب آن عدم دسترسی آسان برای سرویس و تعمیر کلید است.

کلید اتوماتیک
کلید اتوماتیک

از قابلیت های کلید اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

حفاظت های موتوری
حفاظت تجهیزات فشار ضعیف در بخش مسکونی، اداری، تجاری و ساختمان های صنعتی
دارای قابلیت اندازه گیری، پردازش و نمایش اطلاعات روی صفحه نمایشگر کلید یا روی درب تابلو
مدیریت تأسیسات الکتریکی با ارتباط به نرم افزارهای مانیتورینگ در شبکۀ مدباس ( Modbus)

خرید کلید حرارتی زیمنس

رنج جریان کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک اشنایدر به دو سری NSX و NS تقسیم می شود. این تقسیم بندی بر اساس بازۀ جریان این کلیدها و قدرت قطع آن ها انجام شده است. بازۀ جریان کلید اتوماتیک اشنایدر در حدود ۱۶، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰، ۶۳، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۴۰۰، ۶۳۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۶۰۰ است.

هر دو سری این کلید در دو ردۀ سه پل و چهار پل تولید شده و با داشتن تجهیزات جانبی مناسب، توانایی کار در کلیه سیستم های برق رسانی و محافظت از کلیه وسایل را دارد.کلید اتوماتیک سری NSX از ۱۶ تا ۶۳۰ آمپر و با قدرت قطع ۲۵، ۳۶، ۵۰ و ۷۰ کیلو آمپر طراحی می شود و کلید های سری NS در بازۀ جریان ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ آمپر و و در قدرت قطع ۵۰ و ۷۰ کیلو آمپر تولید می شود.

قدرت قطع کلید اتوماتیک

قدرت قطع کلید اتوماتیک اشنایدر یکی از مهمترین پارامترهای کلید است که نشان می دهد کلید تا جه جریانی را در مواجه با اتصال کوتاه تحمل می کند. این پارامتر وابسته به ولتاژ است. کلید کمپکت اشنایدر در قدرت قطع های مختلفی تولید می شود. حرف لاتین که بعد از رنج کلید می آید نشان دهندۀ قدرت قطع آن است. برای مثال NSX100F دارای قدرت قطع ۳۶ کیلو آمپر است. در نمودار زیر قدرت قطع در کلید کمپکت اشنایدر مدل NSX نشان داده شده است.

کلید اتوماتیک ۱۰۰ آمپر تا ۶۳۰ آمپر

در کلید اتوماتیک اشنایدر ۱۰۰ آمپر تا ۶۳۰ آمپر اشنایدر یعنی NSX100 تا NSX250، رله های حرارتی-مغناطیسی و الکترونیکی با هم قابل تعویض هستند و می توانند روی کلید اتوماتیک نصب شوند. بنابراین تغییر دادن نوع حفاظت در یک مدار به دنبال تغییر در تأسیسات به راحتی میسر است. همچنین در کلیدهای کمپکت NSX630، NSX400، رله الکترونیکی میکرولوجیک قابل تعویض است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس