ایران پرتو

نمایندگی فروش محصولات زیمنس

اجزای تشکیل دهنده بی متال کدامند؟

بی متال

اجزای تشکیل دهنده بی متال کدامند؟

اجزای تشکیل دهنده بیمتال شامل:

تیغه‌های اصلی به کنتاکتور
ترمینال‎های اتصال به کابل موتور
ترمینال مشترک مدار فرمان
پیچ تنظیم جریان
ترمینال‌های باز و بسته مدار فرمان
پیچ تغییر وضعیت
دکمه برگشت وضعیت

وقتی که داریم از یک بی متال سه فاز در یک مدار تک فاز استفاده می‌کنیم، دو تا تیغه بیمتال را با هم دیگر سری می‌کنیم. سپس سیم فاز را از آن رد می‌کنیم و تیغه سوم هم برای نول به کار برده می‌شود.

خرید سافت استارتر زینمس

کاربرد بی متال در صنعت چیست؟

می‌خواهیم بگوییم بی متال چیست و کاربرد آن در صنعت را بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید بی متال برای محافظت کردن از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار از رله‌های حرارتی به‌کار برده می‌شود. هم‌چنین گفتیم که بنای کار این رله ها اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز است. در اثر رد شدن جریان از بیمتال، دوفلز گرم می‌شوند و به همین خاطر هم طول آن‌ها بیشتر می‎شود و افزایش پیدا می‌شود.

در نتیجه این اتفاقات و مسیر عبور جریان کنتاکت‌ها باز شده و مدار قطع خواهد شد. در رله‌های حرارتی سه تیغه قرار داده شده است که سیم جریان‌دار چند حلقه‌ای دور آن ها پیچیده شده است. در اثر عبور جریان اضافه بار، هادی‌ها گرم شده و حرارت به به بیمتال انتقال داده می‌شود. این کار باعث خم شدن تیغه ها نیز شده و حرکت این بیمتال‌ها به اهرمی فشار وارد می‌کند.

سپس با جابجایی این اهرم‌ها، یک میکرو سوئیچ که از کنتاکت تبدیل برخوردار است، باز و بسته است و وضعیت خود را تغییر می دهد. پس از آن مدار فرمان را نیز قطع خواهد کرد. تیغه‌های مدار قدرت با شماره‌های یک رقمی که شامل اعداد یک تا شش می‌شود، ترمینال‌های تیغه‌های فرمان که دوبل یا همان باز و بسته هستند را با شماره‌های 95 الی 98 مشخص می‌کنند. در این بخش هم متوجه شدیم بیمتال چیست و کاربرد آن در صنعت را نیز یاد گرفتیم.

خرید کنتاکتور زیمنس

انواع بی متال

اصول اولیه ساخت تجهیزاتی که در تابلوهای برق صنعتی استفاده می‌شود، بر دو مبنا تعریف می‌شود: اول بخش حفاظت است و دوم بخش کنترل. انتظار ما از یک تجهیز در این صنعت این است که ما از آن می‌خواهیم اوایل امر حفاظت از تابلو و مصرف کننده مدنظر استفاده کند. محافظت دارای بخش‌ها و موارد متفاوتی است.

محافظت درمقابل جریان خیلی زیاد یا مثلا اضافه باز، محافظت درمقابل کمبود فاز، محافظت دربرابر افت ولتاژ از رایج‌ترین موارد محافظت در تجهیزات برق صنعتی است. رله بی متال چیست؟ رله بیمتال یا رله اضافه بار حرارتی یکی از انواع مختلف تجهیزاتی‌ست که اکثر موتورها و انواع تجهیزات برقی صنعتی را درمقابل اضافه بار و اضافه جریان، حفاظت می‌کند.

این تجهیز با همراهی کنتاکتور استفاده می شود. بیمتال، با حس کردن اضافه بار موتور می‌تواند توان عبوری برای موتور را قطع کند و موتور را از صدمه دیدن ناشی از گرمای بسیار زیاد حفاظت کرده و جلوی هدر رفتن انرژی را بگیرد. علاوه بر آن بی متال قادر است موتور را دربرابر خطای فاز و عدم تعادل فاز نیز حفاظت کند.

بی متال
بی متال

بی متال چگونه عمل می‌کند؟

بعد از بررسی اینکه بیمتال چیست و چگونه در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بررسی اینکه بیمتال چگونه عمل می‌کند می‌رسیم. در رله های حرارتی، سه عدد تیغه تعبیه شده است که سیم حامل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده شده است. در اثر عبور جریان اضافه بار هم هادی ها گرم شده و حرارت به بیمتال‌ها منتقل می‌شود. رله‌های اضافه بار قابل تنظیم هستند.

یعنی می‌توان به نحوی آن‌ها را تنظیم کرد که جریان‌های بین 1.05 تا 10 مساوی با جریان نامی موتورها را قطع کنند. رله بیمتال سه فاز سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان دارد. یک کنتاکت باز برای متصل شدن به سیم‌های هشدار دهنده و یک کنتاکت بسته برای گذاشتن در مسیر تغذیه کنتاکتور.

معمولا بسته بیمتال با شماره‌های 95 و 96 تعیین می‌شود. شماره‌های کنتاکت هم با اعداد 97 و 98 مشخص می‌شود. در این بخش متوجه شدیم هم بیمتال چیست و کارکرد و عملکرد آن را نیز یاد گرفتیم.

خرید کلید حرارتی زیمنس

نتیجه گیری؛ بی متال چیست؟ و انواع آن

در این مقاله به بررسی اینکه بیمتال چیست پرداختیم و موارد استفاده و نحوه عملکرد و کارامدی آن را بررسی کردیم. شرکت اشنایدر عرضه کننده این محصول و محصولات دیگر است. این برند کیفیت محصول بالایی دارد و با ارائه محصولات درجه یک رضایت مشتریان را به خود جلب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس